Jan Prevoo, HEEMwonen: Liftboek.nl is een logische opvolger van de papieren versie

sep 27, 2016

HEEMwonen koos in 2014 als een van de eerste woningcorporaties in Nederland voor Liftboek.nl van Liftinzicht BV. We spraken Jan Prevoo, medewerker bedrijfsbureau daarover: “Wij zijn een vooruitstrevende woningcorporatie en maken graag gebruik van nieuwe ontwikkelingen die onze processen kunnen vereenvoudigen. Papier is toch niet meer van deze tijd?” We interviewden Jan over zijn beweegredenen en verwachtingen. We spraken af in Seats2Meet in Eindhoven. Een moderne omgeving die past bij de innovatieve aanpak van HEEMwonen en Liftinzicht.

Waarom dan een ontwikkeling als Liftboek.nl? Jan: “Veel liftbedrijven hebben hun eigen portal, en ook onze keuringsinstellingen, maar het is niet logisch dat wij om de liften te beheren in al die afzonderlijke portals moeten kijken. Daarnaast hebben een aantal kleine bedrijven geen portal en moet ik mailtjes in mijn mailbox en mail-archief er bij zoeken. Dat is toch niet professioneel? In Liftboek.nl kan ik alle informatie van alle liften en ook gevelinstallaties op een logische manier terugvinden. Door middel van Liftboek.nl kunnen we op een transparante manier met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen. Op deze manier kunnen wij onze huurders beter informeren.

Is te verwachten dat alle liftbedrijven en keurinsinstellingen gaan meewerken? “We zien nu dat een aantal enthousiast aan de slag zijn gegaan. Het Liftboek wordt goed gevuld met gegevens over onderhoud, storingen en keuringen. We zien daar wel verschil in tussen de verschillende firma’s. Maar als de ene het kan, waarom de andere dan niet? Voor ons is het belangrijk en daarom nemen we het op in iedere nieuwe overeenkomst of opdracht. Het zal uiteindelijk een voorwaarde worden als je voor HEEMwonen wilt werken. We zijn daar nu nog soepel in, maar met een Limburgse Vlaai, een glimlach en uiteindelijk een duidelijke opdracht komen we er wel.” Vertelt Jan met een glimlach.

Wat verwacht je van Liftboek.nl: “Voorlopig moeten we eerst zien dat het goed gevuld wordt met belangrijke gegevens. Daarna kan Liftinzicht de prestaties meten. Ook zien wij uit naar de mogelijkheid om MJOB’s (meerjarenonderhoudsbegrotingen) en offerteaanvragen te kunnen doen vanuit Liftboek.nl. Nu gebruiken wij Liftboek.nl al bij offerteaanvragen en geven wij liftbedrijven tijdelijk leesrechten, zodat ze gegevens online kunnen bekijken.

Hoe ervaart HEEMwonen de samenwerking met Liftinzicht? “We zijn natuurlijk een van de eersten en daarom hebben wij best wel invloed op de ontwikkeling van de samenwerking. Op mijn verzoek is er bijvoorbeeld een overzicht van de laatste activiteiten opgenomen in Liftboek. Zo kan ik zien wat er de afgelopen dagen is gedaan, over ons hele liftenbestand. De samenwerking is prettig en er wordt echt meegedacht.” Aldus Jan. Op de vraag wat beter zou mogen, kan Jan niet direct antwoord geven; “De baten zijn duidelijk hoger dan de kosten”.